Monday, February 4, 2008

titta, det är en wasabi!

i backspegeln märker jag att 2007 var året som förvandlade mig till en total sushijunkie. konceptet kall fisk på kallt ris imponerar inte på papperet, iknow, men det är ju bara så sjukt gott!
ibland tänker jag att det var tur att japanerna kom på det först. en svensk motsvarighet i kall gädda på en okokt potatis hade knappast lyft vår internationella status..

hursomhelst, i sin nuvarande form är sushi kung! men vad är det som gör det så gott då?
ni vet det. det är den gröna röran. wasabin. hur nånting överhuvudtaget kan smaka så mycket är rätt fanastiskt. ett uns för mycket spränger ju praktiskt taget näsan av en.

efter en sushilunch på jobbet kom den oundvikliga frågan upp: "vad är 'wasabi' egentligen?"
självklart världens största googlefaktor på det, och efter en stund stod jag där ansikte mot ansikte med en äkta wasabi.

den är lite cool, eller hur? pepparrot är det inte, trots att de flesta beskriver wasabi som "pepparrotsröra". vet inte varför. jag fick också reda på att de flesta japaner (och med allra största sannolikhet så gott som alla svenskar) aldrig ätit äkta wasabi. det är helt enkelt så dyrt att all wasabi du får på restauranger är framställt från en blandning av kryddor och prylar, och såklart grönt färgämne.

där ser man. lägg det på minnet. om inte annat kan det vara en conversationmaker.

2 comments:

JO said...

haha, det var liiite ironiskt. kolla närmare så ser du att batteriluckan på sidan av kameran hänger på trekvarts. men bilder tar den! so i'm pleased. ska uppdatera adressen! bless.

Annika said...

Bilden du förmodligen har googlat fram på wasabi, den stjäl jag.
Rakt av bara.
Så det så. :-)